לונדון-יומן מסע 2

 בארוחה בfat duck הייתי אני עם יומי,סו שף נוסף במסה ועוד חבר שהצטרף לחגיגה.מכיוון שאנחנו מגיעים מעולם האוכל ומכירים את סגנון הבישול שמאפיין את המסעדה,הציפיות היו גבוהות אך עם זאת ציפינו גם לא להתאכזב,ככה זה שאנחנו ביקורתיים,זה רק גורע מאיתנו הנאה.הארוחה הייתה מצוינת,האוכל נע בין קלסי לאותנטיות אנגלית עם שאר שטיקים מוספים ומגיע עד לאומנות ממש בחלק מהמנות.
 עוד בטרם החלה הארוחה,קיבלנו לשולחן זיתים,מה שגרם לנו לגיחוך ואף צחוק.ככה זה שאתה מגיע למסעדת 3 כוכבים המדורגת שלישית בעולם,עם קונספט של בישול מולקולרי וברגע שאתה מקבל זיתים שהם רק זיתים,חיכינו לראות אם גם יגיע לשולחן טחינה ולימונים כבושים.לשולחן הגיעמ לחם מחמצת חום או לבן לפי בחירה וחמאה לא מפוסטרת מלוחה מצוינת שאכלנו ממנה עוד ועוד.
                                                                ספר היינות במסעדה
הארוחה נפתחה עם מוס בחנקן נוזלי עם טעם לפי בחירה:ג'ין וטוניק,וודקה וליים או קמפרי,שלכל אחד משודך אבקה המפדרת מעל את המוס-אבקת פטל או אבקת תה ירוק.המוס יוצא מתוך סיפון לכדור ששוחה לו בתוך חנקן נוזלי וזה קורה ממש ליד השולחן שלנו ע"י מלצר מיומן.מה שמתקבל זה כדור שמרגיש מעין מרנג,קשיח מבחוץ ורך מבפנים.מכניסים את כל הכדור לפה והא נעלם חיש מהר,רך ועדין בטעם אלכוהולי,במקרה שלי של קמפארי ופטל.הנה סרטון של אופן ההגשה של המוס.






המנה הראשונה שהגיעה לשולחן הייתה גספאצ'ו כרוב סגול וגלידת חרדל.מנה זערורית אך מצויינת.הגספאצ'ו נטחן עם חומץ שרי והשילוב שלו עם הגלידה הקרמית והחרפרפה הייתה פשוט אדירה.


 המנה הבאה הייתה מנה בעלת הרבה שכבות, מרקמים וטעמים.בקערה כדורית הוגש קרם אפונה בתחתיתה,מעל ג'לי שליו,מעל הג'לי קרם לנגוסטין ומעל הקרם הונח קאנל יפהפה של פרפה כבד עוף.לצד הקערית הונחה על משטח עץ,ברוסקטה עם כמהין ובנוסף הוגש לשולחן משטח דמוי דשא שעליו קופסאות קטנות.המלצר הורה לנו לפתוח את הקופסאות שבהם היה מעין מדבקה ולשים על הלשון.למדבקה היה טעם של ...עץ.על משטח הדשא מזג המלצר מיים חמים והמשטח החל להוציא עשן שהגיע מקרח יבש שישב בתחתיתו,ומשווה מראה של יער אפלולי.הטעם העצי אמור להשתלב יחד עם הכמהין בעל הטעם האדמתי ועם שאר הטעמים העזים שבקערה,אפילו עזים מידי,אבל המנה הייתה טובה.


המנה הבאה,דייסת חלזונות.דייסה משיבולת שועל עם מחית פטרוזיליה,חלזונות מלמעלה וסלט שומר.מרגיש קלסי מאוד,בלי תחכום אך היה נעים וטעים לאכול.
כבד אווז במנה הבאה שודך עם קרם רוברב,שזהו ירק המזכיר גבעולי סלרי בצבע ורוד ובעל טעם חמצמץ.הכבד ישב על אצת קומבועל הכבד היה שומשום ועירית ובכבד נעוץ טווויל סוכר וסרטנים.מנה מצוינת שמשלבת טעמים שונים להרמוניה עדינה וטעימה.
המנה הבאה היא סיפור בהמשכים,עם עלילה ואינטראקציה מלאה של הסועד.
על השולחן מניח המלצר מעין דף מוארך בו מופיע קטע קצר מהספר של אליסה בארץ הפלאות-הקטע שבו עושים מסיבת תה אצל הכובען המטורף והארנב טובל את שעונו בכוס תה כאילו היה תיון.הסיפור מספר שבמשתה שתו מרק צבים מזויף כביכול.ואז לשולחן מגיעה צלחת עם כמה פרודוקטים עליה-ג'לי גזר לבן דמוי ביצה,חתיכת בשר לחי חזיר מבושל,כמה פיסות כמהין,מלפפון,פטריות אנוקי ארוכות וכמה עלים.נאמר לנו עדיין לא לגעת במנה.מגיעה עוד צלחת ועליה ספל תה ובה מיים חמים.המלצר שולף ממגש, שעון זהב וטובל במיים החמים.השעון למעשה עשוי מציר  עוף קרוש עטוף בדפי זהב.בעזרת כפית מערבבים את תוכן הספל,הציר נמס והזהב מתפרק לו לשבבים קטנים שצפים בספל.את ה"תה" לבסוף שופכים אל הצלחת ואז מתחילים לאכול סוף סוף.למרק טעם עדין של ציר וחליטת תה ובסה"כ המנה לא רעה אך היא יותר משחק עם הסועד מאשר טעם שמתפרץ בפה.לי אישית יש בעיה עם יותר מידי ג'לי באוכל,כי הוא לא תמיד משחק תפקיד במנות ולפעמים רק מפריע.במקרה הזה המנה הייתה יפהפיה,אך הג'לי יותר הפריע מאשר הוסיף.





המנה הבאה היא מנת הדגל של המסעדה ונקראת sound of the sea,קולות הים.המנה הזו מגיעה מגילוי של הסטון בלומנטל,השף,שבמצב היפוטתי אם נאכל אוכל מול הים,נקשיב לגלים ונרגיש את הרוח,האוכל ירגיש הרבה יותר מלוח מהרגיל.המנה עצמה נראית כמו חוף ים,עם חול,קצף הגלים,אצות ים ודגים נאים-מקרל ודג הנקרא קינג פיש.
החול עשוי מעמילן טפיוקה מעורבב עם צלופח מיובש וטחון,הקצף הוא מאותו צלופח מיובש עם נוזל פלוס מייצב שיוצר קציפה אוורירית.אל השולחן הוגשה לכל סועד קונכיה גדולה ובתוכה אייפוד זעיר עם אוזניות שמשמיע קולות גלים ושחפים בכדי להיכנס לאווירה.המנה הזו,כמו המנה הקודמת היא יותר משחק ופחות טעם מוצלח.דווקא המנה הזו שהכי מזוהה עם המסעדה אכזבה עם המונוטוניות של הטעמים.לפחות קולות הים הרגיעו אותי.



המנה הבאה הייתה סלמון שבושל בטמפ' נמוכה וקיבל מראה עדיין "חי".הדג צופה בג'לי ליקריץ,התיישב על בקבוקונים של אשכולית אדומה,ארטישוקים,מיונז וניל וביצי סלמון.המנה הייתה מעט מוזרה מבחינת כל שילובי הטעמים שבה,אך מיונז הוניל לבדו השתלב טוב עם בשר הסלמון העדין.
המנה האחרונה לקראת הקינוחים הייתה מדליוני צבי עם רוטב,סלקים צהוב וסגול זעירים
,עלי כרוב ניצנים שבתוכם ערמונים מסןכרים וכמה פיסות כמהין מסביב.אל המנה שודך ריזוטו של חיטה עם חתיכות קטנות של לב פרה,ג'לי לא מוגדר שכיסה את הריזוטו שעליו חיטה תפוחה,ממש כמו ממתק השלבה ושקד עגל קטן מעטר את הצלוחית במרכז.מנה טעימה מאוד,למרות חוסר התחכום בה או אי מציאת אלמנט מעניין במנה.

שלב הקינוחים היה מטורף.
תחשבו על כוס תה קטן,פשוט תה לימוני,אך כשתישתו אותו תרגישו בצידו האחד שהתה חם ובצידו השני שהתה קר.בפה מרגישים שתי טמפ' באותו רגע.איך עושים זאת?ע"י הסמכה של התה עם סוג של ג'לטין ששומר על מרקם נוזלי של התה אך גורם לו להיות צפוף ודחוס יותר בתור נוזל.מלהיב מאוד,אני בטוח שאשתמש בטכניקה הזו בעתיד.
הקינוח הבא הוא סוג של טארט קרמל.שכבות פילו דקיקות,קרם של גבינה כלשהי,ג'לי קרמל,סורבה פטל,עלי ורדים מסוכרים,קליפות לימון מסוכרות ושומר שהגיע בצורת זרעים,עלים וגילופים מסוכרים.קינוח מעט קטן,שתי ביסים והוא נעלם.


הקינוח הבא היה אדיר.קינוח של עוגת בלאק פורסט.מגדל קטן של עוגת בלאק פורסט שטעמיה הם דובדבן ושוקולד.המגדל נוצר מ7 שכבות -שוקולד אוורירי,עוגת ספוג טבולה בקירש(ליקר שרי),מוס לבן,מוס חום,ציפוי  של חמאת קקאו  ודובדבן בליקר מתנוסס לו מגבוה.בסמוך למגדל ישנו גלדית ויסקי,פירורי שוקולד ומלצרית אחת שהתיזה מעלינו ספריי עם ניחוח של קירש.מצוין.

בהמשך הוגש לשולחן מסגרת עם תמונה של מפת אנגליה ועל זגוגית המסגרת מודבקות סוכריות ג'לי של ויסקי.בתחתית התמונה מצוינים שמות הויסקי השונים,כשהם ממוספרים מ1 עד 5 ונאמר לנו לאכול אותם לפי הסדר,מהקל לכבד.הראשון יחסית עדין ומתקתק,השני יותר חריף,השלישי עוד יותר והרביעי כבר היה דומיננטי ביותר עם טעם של עישון.החמישי היה ג'ק דניאלס שהוא יותר מתקתק ואיזן את הטעם של קודמו.קינוח עם רעיון מצוין שאהבתי מאוד.

הקינוח האחרון מכיל כמה קינוחים קטנים ונקרא-"כמו ילד בחנות ממתקים".
לשולחן מגיע לכל סועד שקית הפתעה ובה-
-בונבון של שוקולד אוורירי בטעם מנדרינה מודגש.מצוין.
-סוכריה בטעם פאי תפוחים,עטופה בנייר שקוף אכיל.אוכלים את כל הסוכריה ביחד עם הנייר.טוב מאוד.
-שקית טבק שמכילה קוקוס קלוי עם ארומה עדינה של טבק,נחמד עם טעם הטבק היה חזק יותר.





השוס של הקינוחים הגיע בתוך מעטפה עם חותמת אכילה משוקולד בצבע אדום.פותחים את המעטפה ובתוכה מגלים קלף מלכה לב אדום.הקלף עשוי משוקולד לבן,נוגסים בקלף ומוצאים בתוכו רוטב פטל.ממש אומנות וגאונות.

לסיכום,הארוחה הייתה מצוינת.המסעדה עצמה לא קוסמת,די פשוטה יחסית למסעדת 3 כוכבים.המטבח של הסרוויס הוא קטן מאוד ואפילו די מאכזב,תמיד בראש נראה כאילו ניכנס למעבדה עם שלל מיכשורים.
סך הכל נהנינו מאוד מהחוויה וההתנסות,הביצוע והדיוק,למרות כמה מנות שהיו פחות מוצלחות.רק חבל שהסטון לא היה במסעדה באותו היום.







בלונדון ביקרנו בעוד מסעדה בשם היביסקוס,בעלת שתי כוכבים,עם אוכל שברובו די קלסי אך טוב.



גם כאן פגשנו את החמאה הלא מפוטרת המלוחה,שהגיעה מאיזור אחר והייתה גם כן מצוינת.
פתיח מרענן על חשבון הבית היה סודה של היביסקוס,ספירות אננס וקציפת אננס עם לפל שחור מעל.התחלה טובה לארוחה.
היינו בעסקית צהריים שעולה 30 פאונד לסועד והתפריט מכיל 3 ראשונות,3 עיקריות ו3 קינוחים.מכיוון שהיינו שלושה לקחנו את כל המנות בשביל להתנסות עם כולם.
מנה ראשונה הייתה מוס של עוף על מרק עדשים עם תערובת של דגנים קלויים.פשוט וטוב.
מנה נוספת הייתה מרק סלסיפי,שזהו סוג של שורש,שנמזג בשולחן.במרכז הצלחת היה קרם פרמז'ן ואגוזים מסוכרים.מרק קרמי,עדין וטוב מאוד.
מנת סלט לובסטר דרשה תוספת תשלום של 5 פאונד.הסלט היה זערורי אך מצוין,עם טעמי יוזו,ליקריץ וכרישה חלוטה.

במנות העיקריות היו-
-ארנבת שבושלה בישול ארוך עד שהייתה נימוחה,לוותב ברוטב ופירה ברוקולי.בנוסף הגיע כלי קדירה קטן עם תבשיל ארנבת וכבד אווז עם פירה מעל.מנה מנחמת ונעימה.
-בשר חזיר עם רוטב עדין,תירס ופירה מעושן
.מנה טובה למרות שהמראה שלה לא מלבב.
-המנה הנוספת נקראה בתפריט אורז פסטה.כשקיבלנו את המנה היה מצחיק לגלות...פתיתים.אותם פתיתים שכולנו גדלנו ועדיין גדלים עליהם.בעולם תפסו על הפתיתים טרמפ כמאכל יוקרתי ונקראים בד"כ קוסקוס ישראלי.הפתיתים הוגשו כמעין ריזוטו עם ג'לי(שוב ג'לי)בטעם לא ברור,פרמז'ן ושאר ירקות.נחמד.



לאחר הארוחה קינחנו עם טארט אגוזים,סורבה תפוח וקרם ג'ינג'ר שהיה מוצלח מאוד ומוס ערמונים עם אפרסמון וסורבה
חמצמץ שהיה גם כן טוב מאוד.סוף טוב הכל טוב.



את הטיול הזה ניתן לסכם כטיול אוכל נהדר וממצה מאוד,שישאיר ריקושטים של תובנות ומחשבות לעתיד.

ועכשיו רגע של נחת.כמה תמונות שצילמתי שהצחיקו אותי וצילום של שובב קולינרי דרך ipad בביקור בחנות ענקית של apple.







תגובות

Oz אמר/ה…
אדיר!
אחלה תמונות..
כמה עלתה כל הארוחה אצל הסטון?
שובב קולינרי אמר/ה…
160 פאונד לאדם
‏יערה אמר/ה…
הרעיון עם התה פשוט ענק, עם איזה ג'לטין הוא השתמש? הצלחת ליצור משהו כזה?
שובב קולינרי אמר/ה…
הי יערה
הג'לטין נקרא קסנטן,הוא מסמיך בלי צורך בחימום,אני עשיתי את זה עם קפה הפוך חם וקר,יצא פצצה.
‏יערה אמר/ה…
מגניב, ואיך יוצרים את ההפרדה? שמת הפרדה בכוס ואז הוצאת את החוצץ?
‏יערה אמר/ה…
תודה!
האוכל כל כך יפה... איך הם עושים צורה כזו יפה לגלידה? (כמו בקינוח של הבלאק פורסט) זה משהו שניתן לעשות בבית?
‏אנונימי אמר/ה…
הצורה נעשית בעזרת כף,מה שנקרא קאנל ודורש מעט מיומנות- מאיר
Unknown אמר/ה…
היי בקשר לתה החם והקר- אפשר קצת יותר פרטים? מערבבים גם את החלק החם וגם הקר עם קסנתן? מה היחסים בין הקסנתן לקפה או לתה?
שובב קולינרי אמר/ה…
מערבבים את התה החם והקר עם קסנטן כ-3 גרם קסנטן לחצי ליטר נוזל הנוזל אמור להישאר נוזלי אך עם סמיכות וצפיפות עדינה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מיקרו-ספוג

מדריך לא רגיל לבשלן המולקולרי המתחיל

בחזרה ליפן

איך להכין במבה?

לחם על האש