איטליה-יומן מסע-רומא

לאחר נאפולי הרועשת וגועשת-רומא.

רומא לעומת נאפולי מלאת תיירים,די קשה למצוא מקומיים וכל האתרים החשובים בעיר מלאים בתיירים.
אנו הגענו מנאפולי ברכבת די נוחה ויש לשים לב שיש שעות מסויימות שעולות זול יותר משעות אחרות,כך ניתן לחסוך כמה יורו.
שמנו את המזוודות במלון ויצאנו לדרך בשביל לסמן וי על אתרי החובה שצריכים להגיע אליהם ובחום יולי של רומא זו משימה לא קלה,במיוחד כשבחנויות,אוטובוסים ומטרו אין כמעט מזגן והזיעה נוטפת בלי סוף.

ברומא די קל להתנייד,כרטיס לתחבורה ל3- ימים בלי הגבלה עולה 15 יורו ואיתו ניתן להתנייד בכל סוגי התחבורה-אוטובוס,מטרו ורכבת קלה.ישנה גם אפליקציה נוחה "rmob" שנותנת מענה מצוין להתמצאות בתחבורה העירונית,בודקת היכן אתה נמצא ומכוונת אותך ליעד שבחרת.
אז התחלנו לחרוש את העיר,הפנתיאון,הקוליסיאום,את הותיקן ראינו רק מבחוץ,פיאצה פה פיאצה שם,כל רומא מלאה פיאצות.
הגענו למזרקת המשאלות-piazza di trevi,שבאותו זמן בדיוק רוקנו אותה,אספו את כל המטבעות ממנה ומילאו שקים.
אולי מכאן מגיע הכסף שמממן את יוון...

זאת המזרקה יום אחרי,מלאה במיים ומלאה תיירים.
כל מקום תיירותי גדוש באנשים-עומדים כולם ומצלמים מזרקה,יש את המדרגות הספרדיות,אז עומדים כולם וצופים על מדרגות...אנחנו מה בסה"כ רצינו,קצת מזגן ואוכל טוב,אז זרקנו מטבע אולי זה יעזור,אז באוטובוס הבא שנסענו בו אכן היה מזגן.

המדרגות הספרדיות
המיים ברומא נשפכים כמיים,בכל מקום מזרקה ענקית ובכל מקום מעין ברזייה עתיקה שמזרימה מיים בלי הפסק והמיים בהם קפואים וצוננים,מצוין לחום שפקד אותנו שם.

יש כמה אזורים מעניינים להסתובב בהם בעיר,אחד מהם הוא קמפו די פיורי,איזור מלא סמטאות עם גלידריות,מסעדות,פיצריות ומעדניות.בכל יום שני מתקיים במקום שוק קטן של מכירת פירות,ירקות,פסטות ומוצרי כמהין.ב-5 יורו ניתן לקבל שם קערת פירות לנשנש ולהרגיע את הבטן.
באותו מתחם יש את פיצריית baffeto,פיצרייה שלה כמה סניפים,עם 26 סוגי פיצה הנמכרת לפי משקל.די קרוב לשם יש חנות קאפקייקס נחמדה Josephine’s Bakery.

מעבר לנהר שחוצה את העיר יש גם את איזור טרסטברה(trastevere),איזור עתיק מלא מסעדות וברים ,שנעים להסתובב שם ולטייל טיול רומנטי על הטיילת לאורך הנהר.באיזור יש גם את השוק פורטה פורטזה שמתקיים כל יום ראשון,שוק ארוך ארוך ובו בגדים,אביזרי לבוש,דוכני אוכל ועוד.

הפיצות ברומא שונות מאלו שבנאפולי ודומות יותר למה שאנו מכירים בארץ,יותר קריספיות,רוטב שלא מבוסס על עגבניות טריות,לא שזה רע,אבל שונה.
כמו בנאפולי,דגמנו גם כאן מספר פיצות לא מבוטל-פיצה שאוכלים אותה קרה עם מוצרלה לא אפוייה,רוטב עגבניות ובזיליקום,פיצת תפוחי אדמה,פיצה עם קממבר וקישואים,כולם טובות.כאן ברומא מחירי הפיצות כבר יותר גבוהים בין 7-10 לעומת 4-5 יורו בנאפולי.
בכלל,המסעדות הרבות ברומא מיועדות לתיירים ובהגזמה.מסעדות רבות צמודות אחת אל השנייה מציעות עסקיות של 12-15 יורו הכוללות ראשונה,עיקרית,קינוח,שתייה קר וחמה.בתפריט כל פאר היצירה האיטלקית:פיצה,פסטה (בולונז במקרה הטוב),חזה עוף,ניוקי וכו',רק בשביל לרצות את התייר הממוצע לאכול אוכל איטלקי מבלי להתחשב באיכות.
ישנם טרטוריות,אותם מסעדות פשוטות ועממיות,אותם יש לחפש ולסעוד בהם.

גלידריות לא חסר ברומא ויש כמה מצוינות.
גלידריית palma,מכילה בתוכה 100 סוגי גלידה!
כ-10 סוגי גלידת שוקולד-בטעם זכאר טורט,טירמיסו,עם פירות יער ועוד.הבחירה היא קשה ולוקח כמה דקות להחליט מה לקחת.

Moriondo & Gariglio ,זו חנות ממתקים ושוקולד המתחבאת בין סמטאות ובה מוכרים פרלינים בשלל טעמים,מרמלדות,סוכריות ועוד.נכנסנו לחנות ואפילו שם לא היה מזגן.לקחנו כמה פרלינים לדרך והמשכנו לדרכנו.הפרלינים טעימים,היו כאלה עם צ'ילי,אגוזי לוז ועוד כמה שאני לא זוכר.אני לא זוכר כי הם היו עדינים מידי בטעמם.

ממש קרוב לחנות נכנסנו לגלידרייה,בשביל לצנן עצמנו מהאין מזגן בחנות השוקולדים.
גביע קטן ב-3 יורו ובו ניתן לדחוס שני טעמי גלידה,מספק ביותר.העמסתי גלידת שוקולד עם 70 אחוז מוצקי קקאו וגלידת מסקרפונה ותאנים,ממש טעים,קרמי ולא מתוק מידי.

מתי שהוא צריך גם היה אוכל פלצני  מעבר לכל הפיצות והגלידות שאכלנו.
הזמנתי  מקומות מראש, כבר מהארץ, למסעדת Glass Hostaria,דרך אתר my table דרכו ניתן להזמין מקום למסעדות בכמה מדינות באירופה.
ברומא יש מספר מסעדות מכוכבות מישלן,רובן קלאסיות,דוגמת מסעדת La Pergola עם 3 כוכבי מישלן שהפתיחים בה מתחילים ב40 יורו וארוחה מסתיימת בסביביות 200 יורו.
אני שכבר קצת סולד מהקלאסיקה,חיפשתי מסעדה חדשנית יותר ו Glass Hostaria היא אחת מהן.

המסעדה נמצאת באיזור ה-trastevere ,מסעדה יפה ונעים לשבת בה.האורות לא מעומעמים כך שלא ניתן לראות את האוכל.להיפך,אורות מעל הראש נוחתים בדיוק לשולחן בשביל לתת את הכבוד הראוי לאוכל.
אנו בחרנו בארוחת טעימות העולה 65 יורו לסועד ובה 7 מנות.

כהתחלה,קיבלנו גריסיני דקים עם קצח וצלחת לחמים שונים-לחם שחור מדיו של דיונון עם אניס,טוויל עם זרעי קימל,לחמניה קטנה וגרעיני חמניה ובריוש במרקם של עוגת ספוג.לחמים טעימים שאותם שתינו עם הרבה מיים,מפני שאיחרנו בכחצי שעה בגלל שבאותו יום נערך משחק הגמר ביורו נגד ספרד,האוטובוסים היו עמוסים,ההגעה הייתה לא קלה ונאלצנו ללכת מהר כברת דרך ארוכה.

לאחר שנרגענו,הגיע מרענן חיך,מרק מלון ,שבבי פרושוטו מיובשים וזילוף של שמן זית.המנה היא אינטרפטציה למנת מלון ופרושוטו קלסית איטלקית והיתנ מרעננת ופתיחה טובה לארוחה.
טרטר של בשר הייתה המנה הבאה,עם צלפים בתוכו ומעל ביצי טוביקו.רוטב ווסאבי ורוטב תפוזים נוספו לטרטר בצד ויחד עם זה עלים קטנים עם שבבי לחם פריכים.קטן,חמוד,טעים ואסתטי.
בשר לשון חתוך דק מאוד,סטייל רוסטביף,היה רך ורדרד וטעים.את פיסות הבשר עיטרו צנוניות מוחמצות וסורבה חרדל עדין.
מנת פסטה מצויינת הייתה המנה הבאה.במקום לעטוף את הרביולי ברוטב, הרוטב היה המילוי.רוטב אמטריצ'יאנה,כך קוראים לו המכיל עגבניות וגבינה,בשר פריך מעוטר מעל הרביולי הדקיקים והיה נהדר.

מנת הבשר הייתה פילה טלה בציפוי סומק והיה רך ומשובח.קרם ארטישוק ירושלמי היה בצד אחד ובצד שני קרם חמוציות שהיה חמצמץ והשתלב טוב.צ'יפס דק מתפוחי אדמה סגולים נוספו ליד הבשר.

בקינוחים נתנו לנו את האופציה לבחור מה נרצה.
בחרנו בקינוח ראשון של ג'לי קפה וסלסלת סוכר דקיקה שבתוכה גלידת בייליס,יושבים בנוזל של חלב מרוכז ושקדים מסוכרים.קינוח עדין,לא מתוק ולא כבד מידי,ג'לי הקפה מעניין מאוד,סה"כ קינוח טוב.
הקינוח השני היה גלידת בננה טעימה ומודגשת,רוטב חמאת בוטנים מלוחה,פירורי בצק שקדים פריכים,פטל ועוגת ספוג של שוקולד.קינוח קטן אך גדול,עם טעמים טובים ושילוב טעים של גלידת הבננה והמליחות של הרוטב חמאת בוטנים.
סיימנו עם צלחת פטיפורים ובה-קרם קרמל קטנטן,מרמלדת קסיס,טארטלט עם קרם וניל,עוגיית מדלן,סוכריה על מקל עם שבבי פיסטוק וטראפלס של ריקוטה ושוקולד לבן.
היה כיף לסעוד במסעדה עליה מנצחת שפית צעירה שהסתובבה בין הסועדים ודיברה באנגלית רהוטה.שאלתי אותה אם הטבחים לא רוצים לברוח ולראות את המשחק,היא השיבה שהם מאזינים עם אוזניות.דאגנו,לא רצינו שירקו לנו באוכל.

אחרי הארוחה הסתובבנו באיזור לכיוון שפת הנהר שם פזורים הרבה ברים ומסעדות וכולם צפו באכזבה מוחלטת במשחק שכבר התוצאה הייתה 3-0 לספרד.
איזור הקוליסיאום היה עמוס באלפי אנשים ,שם הניחו מקרני ענק לצפות במשחק.אם איטליה ייתה מנצחת,ללא ספק היינו צופים בקרנבל גדול.

תתפלאו לשמוע,אבל יש ברומא איזורים גם ללא תיירים.
אני הכנתי שיעורי בית גם לגבי מרכזי קניות ,מקומות קצת מרוחקים שתיירים בד"כ לא משתדלים להגיע לשם.
קחו למשל את רחוב   Via Appia Nuova שאליו הגענו דרך המטרו וסיבוב קצר בו נטול המולה ותיירים,מצאנו מרכז קניות קטן בו אף קנינו לימונצ'לו זול בהרבה משאר החנויות בעיר,גבינה מיושנת עם פורצ'יני ועוד.

עוד מרכז קניות שדי קרוב למטרו הוא מרכז צ'ינצ'יטה בו ניתן לעשות קניות.

המקום הכי שווה להגיע אליו והוא רחוק ממרכז רומא מרחק נסיעת מטרו לתחנה האחרונה ונסיעת אוטובוס קצרה משם.
זהו קניון euroma 2 ,קניון חדיש וענק עם חנויות מותגים,בהם בילינו שעות וקומת מסעדות גדולה עם כמובן פיצות,פסטות,אוכל יפני ואפילו שווארמה(חובה בכל קניון).
היינו חייבים לאכול קצת ירקות אז הזמנו סלט מפנק יחד עם פסטה בטפנד של ארטישוקים שהיה מצוין.
קינחנו בקפיטריה בקפה פונדנט-קפה עם שוקולד שהיה כל כך טעים,מרוכז,תמציתי ועשיר.

נהננו מרומא,חוץ מהחום שלה היה נהדר אך מתיש,כי העיר גדולה ויש הרבה מה לראות.מהרגע שניסינו להתחמק מאזורי תיירות אפילו יה טוב יותר חוץ מפעם אחת שהרחקנו מידי ומצאנו את עצמנו הולכים לאורך כביש ראשי מחפשים את הדרך חזרה.
בנסיעה לשדה תעופה פתאום קלטנו פירמידה,כזו שהיינו צריכים גם לבוא ולבדוק אותה ולסמן וי,רק בשביל להגיד שהיינו...אז היינו.
עם כמהין במזוודה,שמן זית איכותי,פרושוטו והרבה חוויות,חזרנו הבייתה בשביל לנוח מהחופש,לטעום את כל מה שהבאנו ולבדוק כמה קילו עלו הילדים אחרי שבוע אצל הסבתות...