אמסטרדם- יומן מסע

קפיצה קטנה לאמסטרדם=טיול קולנרי כיפי ביותר ופוסט לכבודו.
אומרים שלהולנדים אין אוכל משלהם, בערך כמו שאומרים עלינו הישראלים.
שבעתי מאוכל אירופאי והיעדים אצלי נהיו קצת יותר אקזוטיים(יפן, תאילנד, מתי אכתוב כבר את הפוסט של תאילנד)ולמרות זאת, גיחה לאמסטרדם השלווה הייתה מתבקשת מתישהו.

באמסטרדם כולם היו, מסתבר.
ברגע שהגעתי לאמסטרדם כולם החלו לשלוח המלצות, טיפים, למרות שעשיתי שיעורי בית היטב לפני כן.
אז ההתחלה שלנו( שלי ושל שירי) הייתה משדה התעופה לעיר עצמה, קודם כל קונים כרטיס סים לטלפון במעין קיוסק בשדה התעופה, 12 יורו עם ג׳יגה אחד שהספיק בדיוק יחד עם סיוע וויי פיי מידי פעם. רצינו גם מסטיקים אך מסתבר שבשדה תעופה לא מוכרים מסטיקים בכוונה, דלא תיווצר פסולת ולכלוך מיותר...
רכבת לעיר ומשם עוד רכבת המיועדת למלון. קנינו כרטיס לרכבות למשך 4 ימים ששימש אותנו יפה במהלך כל הטיול.
בעוד אנו ממתינים זמן רב לטראם, הרכבת העילית, ועומדים בקיפאון המקומי, הסתבר שהייתה תאונה כלשהי עם הרכבת והיא מתעכבת. מקומית מסבירת פנים הסבירה באדיבות על המתרחש, לנו ולעוד תיירת שבדית, שהפלא ופלא ישנה באותו מלון שלנו. התושבת המקומית עודדה אותנו ללכת איתה ברגל בלית ברירה תוך כדי שהיא מכוונת אותנו ליעדנו, והפלא ופלא נצמד אליי ישראלי ששם לב אלינו, ישראלי שגר באמסטרדם, שנתן לנו טיפים, מקומות ומאכלים שכדאי להתחיל איתם באמסטרדם, מה שנתן התחלה יפה להגעתנו לעיר.

המלון הראשון שאליו הגענו הוא מלון חדרים קומפקטיים במיוחד, חדרים שהזכירו לנו בקונספט את הקפסולות ביפן, לא בדיוק חדר אלא מיטה וזהו, בעזרת אפליקציה של המקום ניתן לשנות את גוון האור של החדר, ניתן לשים מוסיקה, ולצ׳וטט עם בעל המלון לקבלת טיפים למקומות בילוי. במקום מפתח יש צמיד יד שפותח את הדלת ומשמש גם את הבר הפתוח בכניסה של המלון שבו כל אחד יכול להיכנס ולמזוג לעצמו בירה/יין או קניית משקה קל, מלון חווייתי.

מיהרנו לשייט שהזמנו מראש, באותו זמן, בינואר' חגגה העיר את פסטיבל האורות וכל העיר קושטה באורות בכל עץ ובכל נהר וזהרה לקראת החשיכה עם הרבה מיצגי אורות שנראו היטב בזמן השייט שלנו.
לקראת ערב סחבנו עצמנו כדי לבלוס את הצ'יפס המפורסם באמסטרדם, וזה מתחלק לשני מחנות, לזה שמכונה הצ'יפס הכחול Manneken Pis,
ו-Vleminckx Sausmeesters

אנחנו אישית אהבנו את הכחול, בשרני, חם ופריך, ערימות של מיונז כמהין, זוללים מהר לפני שיתקרר עם הכפור שמתחולל בחוץ.

גם היונים נהנות מצ'יפס באמסטרדם

התור לזכות אכילת צ'יפס

ממש בצמוד למלון היה מתחם הפוד הלן, מתחם שמזכיר במראה במקצת את שוק שרונה בתל אביב, שם נמצאים דוכני אוכל שונים, מחומוס, שווארמה, נקניקיות מושחתות, בר בירה גדול באמצע המתחם ועוד.
בהמלצת אלון(נראה לי), הישראלי שגילינו בדרך וליווה אותנו עד לפוד הלן, לקחנו את הביטר בולן, כדורי ראגו בשר או גבינות עטופים פירורי לחם ומטוגנים, יריית פתיחה טובה לשבור את הקרח ולהכיר משהו הולנדי אמיתי. לקחנו צלחת טעימות של 6 כדורים, כדורים מעניינים במגוון מילויים, עם חרדל מעולה ליד. אכלנו גם המבורגר מבשר מצוין של the bucher'
ניגשנו א״כ לדוכן נקניקיות מיוחד, בו מגישים את הנקניקיות בלחמניית פרעצל, עם תוספות שונות, דגמנו אחד עם מיונז כמהין ואגוזי לוז, פשוט טעים. בכלל, המיונז שולט בהולנד, מיונז עשיר שמלווה הרבה מאכלים, לא מן הנמנע שדחסנו למזוודה איתנו כמה סוגים.
קרוב למלון גם תיפקד שוק אוכל קטן עם מוצרים שונים, וסחורה של ירקות ופירות טריים. מרחק 5 דקות משם נמצא גם כן וונדל פארק, פארק רחב ידיים שנחמד להסתובב בו.

למחרת נסענו לעיירת סאנזה סחנה כדי לתפוס שלווה,עיירה ציורית ושלווה שנשתמרה בשביל התיירים, עם טחנות רוח, שדות ארוכים ומיני מפעלים שמייצרים דברים שונים שונים לפי שיטות עתיקות. לוקחים אוטובוס מתחנה מרכזית באמסטרדם ומגיעים ישירות לתוך העיירה עם הליכה קצרה מאוד ליעד הראשון, מפעל הכפכפים ההולנדי, שלל דוגמאות מעניינות ואפשרות לראות איך מכינים אותם.בהמשך חנות גבינות הולנדיות בטעמים שונים- לוונדר, קוקוס, כמהין, בזיל, והרשימה עוד ארוכה, מקבלים טעימות מהגבינות, נשנשנו להנאתנו, קנינו גם כן יין והמשכנו לחנות השוקולד טבלאות שוקולד צבעוניות, פרלינים, בירה של קקאו, ושוקו חם להכנה עצמית בשביל להתחמם קצת.

היה גם חנות תבלינים ששם הציגו סרטון על תהליך הכנת התבלינים, כמה עמדות הרחה לזיהוי תבלינים שונים.
כשיצאנו היינו חייבים לטעום מדוכן שנפתח את הוופל ההולנדי- הסטרופוואפל, וואפל פריך וחםממולא קרם קרמלי דביק וטעים, מוגש חם, טעים, טעים.

עוד דברים מעניינים באמסטרדם-
קניבל רויאל-
מסעדת בשרים לא יקרה, אווירה טובה, ספריבס משגע, המבורגר שנאכל בשולחן סמוך נראה גם כן מטורף, שווה ואף חובה ביקור.

חנות שוקולדים urban cacao-
חנות יפהפיה ספוגה ריחות משכרים של שוקןלד, טבלאות שוקולד בצבעים וטעמים שונים, טעימות של פרלינים, פסלי שוקולד בצורת לבבות, ציפורים ועוד.

Winkel43- בית קפה שידוע בעוגת תפוחים שלו, גבוהה ועמוסה בתפוחים, עם קצפת עשירה מעל, יחד עם תה לחימום הקנה.

מסעדת momo-
מסעדה טרנדית, המקום היה מלא, מצאו לנו מקום על הבר, סשימי ילוטייל היה טוב, אך רוב הזכרון הוא ממנת ברווז מתוקה מאוד, בכלל נראה שלרוב המנות יש מנעד של מתיקות יתר.

סי פוד בר-
מסעדת דגים ופירות ים, מחירים סבירים, הרבה יותר זול מהתמורה שנקבל בארץ, שלל פירות ים ודגים מצוינים. פתחנו שולחן- התחלה של מגש אויסטרים, מרק לובסטר, יין לבן טוב ששתינו לכל אורך הארוחה, לעיקרית- מגש גדוש בצדפות, לובסטר, דג למון סול, קלמארי ושרימפסים, היינו בעננים.

כמובן שביקרנו גם באיזור החלונות האדומים, מלא תיירים שבאים לראות קצת ציצים חשופים, או לעשן גראס.
היינו גם כן בבית אנה פרנק, מקום עם סיפור מעניין ומרגש, חובה להזמין מקום דרך האתר שלהם, כי אין דרך אחרת.

יש גם את ההרינג בכל מקום, זה לא שאני חובב דגים מלוחים אך ההרינג שם טעים ביותר, לא מלוח מידי, עם לחמנייה טובה ומעט חמוצים, מסדר נשנוש בוקר או צהריים מספק .

עוד מקום נהדר- the avocado show

מסעדה לארוחת בוקר- צהריים על טהרת האבוקדו, מנות פשוטות לא מורכבות מידי, אבל מלאות אבוקדו. המקום לרוב עמוס ואין להזמין מקום מראש אז הגענו בדיוק בתשע בבוקר והיינו ראשונים.
פתחנו בדאקירי אבוקדו ספייסי מעט ושייק אבוקדו עם תמרים ובננות, מעניין מאוד.

המנות שאכלנו ברוסקטה מפרוסות לחם גדולות עם עוף צלוי, פרוסות אבוקדו ואיולי וגם חצאי אבוקדו עם ביצים עלומות ורוטב הולנדז סמיך, המנות יפות ופרחוניות, טעימות ומשביעות. לקינוח, וופל בלגי עם פירות יער ואבוקדו, כן, זה הולך יחדיו יפה מאוד. דרך אגב השוק אלברט קאופ(Albert Cuyp Market)  מאוד קרוב לשם אז שווה קפיצה אם נמצאים באיזור.

Wagamama-
מסעדה אסייתית שגילינו לפני שנים עוד בירח דבש שלנו בלונדון, תפריט מגוון ומעניין, הכל עשוי טוב, ביקשנו את המנות חריפות, לא חסכו לנו בפלפלי חלפיניו שהבעירו לנו את הפה.

האפי האפי ג׳וי ג׳וי-
מסעדה ויאטנמית עם שם מצחיק וקסום, מעוצבת מאוד, עם תיקרה מלאה במטריות אדומות, קירות עם טפטים של קומיקס צבעוניים, מטבח פתוח ורחב.
לקחנו מבחר מנות, בינהם הצטיינו הברווז בלחמניית באן, קארי אדום עם נתחי בקר, סלט שרימפס ופומלה ולקינוח לחמניית באן מטוגנת עם פרפה מנגו. אוכל כיפי ומעניין.

פספוס אחד שלי-
עוגייה המפורסמת באמסטרדם, יש המגדירים אותה העוגייה הטעימה בעולם, בדיוק בתאריכים שהיינו המקום היה בשיפוצים, חבל...

עוד דבר, מהתחנה מרכזית ישנה מעבורת שמסייעת לעבור לצד השני של העיר , שייט של לא יותר מדקה. שם יש את הבניין אדם לוק אאוט, על ראש גג הבניין מתנוססת נדנדה, כשהגענו אל הבניין במטרה לעלות לתצפית ולנדנדה נאמר לנו שהיא לא עובדת באותו רגע, לצערנו, או יותר נכון לשמחת שירי. אז
מי שמגיע לשם, שייתן נדנוד אחד בשמי..